lördag 12 juli 2008

Domedagen: Torsdagen den 10e juli

Hade det lite struligt i år. Jag gick IB och våra jämförelsetal blev sänkta i år, alltså förlorade jag min 20,0. Jag skulle ändå skicka in Kemi A och B för behörighet och behövde då skicka in lite till för att få 20,0 igen. Det vart lite komplicerat att räkna på allt och jag ville ändå dubbelkolla. Jag åkte då in till VHS kontor och fick höra jag skulle komplettera med 150p och då skulle jag ha 20,0. Så gjorde jag en prövning och skickade in en 50p kurs (jag hade läst 100p i engelska C på hösten) och åkte till USA. (Jag pluggar sommarkurs på Harvard) Sen loggade jag in på VHS och såg att jag hade 19,99!!! Visar sig att det blev något fel och jag har 19.9923 i snitt och att jag skulle behövt komplettera med 155p (what?) MEN VHS sa att jag skulle skicka in 150p och det skulle räcka, alltså kan jag inte söka till höst.
Känns lite skumt att de får säga något som inte är sant. Jag försökte ringa och fixa allt men de säger att jag får helt enkelt ta en till kurs 50p i VAD SOM HELST! Och komplettera så får jag 20,0. Sunkigt som fan med tanke på att jag hade kunnat göra detta till hösten om de inte hade sagt fel. Kul att 6 månader av mitt liv värderas så lite. Förstår inte hur en myndighet kan uttrycka sig om något och när de har fel och jag får sota....vem ska man kunna lita på?
Nu fick jag se resultatet av lottningen och jag har ju kommit lågt som förväntat. Inte lika lågt som jag hade trott, vilket är intressant. Hamnade runt 700 reserv med 19,99 på nästan alla universiteten. Jag får söka till vår istället med 20,0 och 1,6 i hp och se hur det blir då. Söker PIL på KI med, men det är inte världens bästa odds med 1,6. Lund och Uppsala och flera andra använder sig av ett rankningssystem där de som har 20,0 sedan "rankas" efter deras högskoleprov. Något som man kan bara drömma skulle införas på KI. 
Detta innebär också att med 1,6 har jag schyssta odds på Lund till vår. Mycket att tänka på för någon som brinner för KI. 

Vill ni veta mer om antagningssystemet borde ni kolla in Nisses websida. Helt underbar och förklarar allt mycket bättre än vad jag skulle kunna. 

Inga kommentarer: