onsdag 30 juli 2008

Semestern

Jo även jag, den superambitiösa Harvard Medical School-observern och Harvard-kursaren måste ta semester...(säger jag nu helt dränkt i ironi). Nä men seriöst nu, jag har inte kunnat skriva dels på grund av att jag har varit på just semester och för att jag har lite strul med min stiliga nya Macbook Air. Snyft. Det va skönt att ha en helg i NY och hänga och hälsa på en vän. Det blir väl i stort sett den enda semestern jag kommer ha nu i sommar.
Skönt också att vara tillbaks på sjukhuset! Förra veckan var bland de bästa veckorna jag har haft någonsin, vilket kirurgen jag skuggade sa tydde på att jag borde skaffa ett liv :) Jag såg som sagt en mastektomi och rekonstruktion genom en TRAM flap. Det tog ca 6 timmar och en väldigt tidig morgon men är värd detta och den otippade smärtan av att stå stilla så länge. Fördelen är då att kvinnan inte behöver silikon och att de får en "tummy tuck" samtidigt. Helt enkelt ett nytt bröst och en platt mage på några timmar. Imorgon ska jag få se en ekvivalent procedur som istället använder latissimus dorsi för att bygga upp bröstet en så kallad "lat flap". Jag får se båda sidorna på samma mynt ungefär.
Försöker planera hösten...svårt. Jag är halvvägs igenom en kandidatexamen i matte (tänkte köra med inriktning medicin). Jag kan antingen fortsätta med detta, eller börja jobba. Vilket som kommer jag nog behöva satsa fullhjärtat på högskoleprovet också. Kanske får skaffa något vård/omsorgsarbete. Jag tröstar mig själv med att jag är bortslösad kompetens som har hamnat i byråkratiska sosse-träsket och mår tyvärr inte mycket bättre.

Inga kommentarer: