torsdag 31 juli 2008

Första tunga dagen

På sjukhuset finns det sjuka personer, de jag träffar är sjuka personer och därför patienter. Jag har väl inte riktigt förstått detta, det tog tills igår att jag skulle förstå att någon var sjuk. Jag träffade en man som hade en oral cancer. Detta tyder oftast på dåliga levnadsvanor, alkohol mm. När jag då träffade patienten hade han en högst tydlig och synlig tumör i nacken i en eller flera lymfkörtlar. Alltså hade tumören spridit sig frång tungan till lymfkörtlarna och patienten har

Stage IV

Any of the following may be true: The cancer has spread to tissues around the lip and oral cavity. The lymph nodes in the area may or may not contain cancer. The cancer is any size and has spread to more than one lymph node on the same side of the neck as the cancer, to lymph nodes on one or both sides of the neck, or to any lymph node that measures more than 6 centimeters (over 2 inches). The cancer has spread to other parts of the body.

Han har IVa om man nu vill specifiera, men detta är då utav IV. Han kommer att behöva behandlas med cellgift och strålbehandling och har då en liten chans att klara sig. Han är medelålders. Visst även här har jag hört värre på sjukhuset, folk som har det sämre ställt eller som får pallitativ behandling i syfte att reducera smärta. Skillnaden då mellan dessa fall och den här var att jag behövde aldrig höra och se deras mamma gråta. Det summerade på något sätt hans liv, att han lever dåligt och klarar tanken att han kommer dö på grund av sina livsval men att andra känner sorgen för det.
Jag visste inte vad jag skulle göra, man kan inte riktigt le mot henne. Jag visste helt enkelt inte.

Inga kommentarer: