tisdag 22 juli 2008

Kirurgi imorgon!

Imorgon är Dagen med stort D när jag får vara med på min första operation. Dr. A fick gå till godo för mig och lova att jag inte kommer svimma och sen förklarade han för mig att jag skulle sitta ner om jag börjar må dåligt. Vid slutet på dagen visade de mig vart jag ska imorgon kl 8 00 och vart jag ska byta om, hur jag gör mig iordning innan en operation. Fortfarande nervös att jag gör något dumt eller går vilse. Tror inte jag svimmar men man har nog en reaktion någonstans att man vill stoppa det när man ser någon bli skuren, känns som man kan reagera på alla möjliga konstiga sätt.
Idag hände mycket mindre. Jag fick fylla i organ på en 3D CAT scan, vilket också lärde mig mycket om att läsa scannar och radiologi. Jag hade en sån där dag där man tvivlar allt. Jag tvivlar om jag har rätt personlighet för att bli läkare. Typ att jag borde utstråla läkarvibbar men inte gör det...eller att jag inte har rätt pokeransikte när man tittar på äckliga saker. Tur att folk är bortvända när jag gör feta grimaser under ändtarmsundersökningar! När patienter säger trevliga saker ler jag och tittar man runt ler ingen annan, iallafall inte läkarna men sjuksköterskorna ler. Sa till Dr. A att jag hade ångest av att inte kunna något och känna mig dum hela tiden och inte veta hur man ska stå, vad man ska säga etc och direkt sa han att det där går inte över på ett tag! Oskönt.
Mer oskönt är att det kan ta ganska lång tid innan jag äns kan bli läkarstudent. Går fram och tillbaks över om jag är beredd på offra hela mitt liv som det är idag för att plugga i Lund. Hatar också att bli anklagad över att inte vilja något tillräckligt bara för att jag inte flyttar hela mitt liv i en handvändning! Det är systemet det är fel på, inte mina ambitioner. Frågar mig bara det jag tror att de flesta måste fråga sig någon gång.

Inga kommentarer: